Presentació De L’Estudi Participatiu De La Realitat Social I Formativa Dels I Les Joves Al Pla De L’Estany

Presentació de l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany

Aquest dijous 13 de juny s’ha presentat l’Estudi participatiu de la realitat social i formativa dels i les joves al Pla de l’Estany de Granés Fundació. La presentació ha comptat amb les intervencions de Laura Masferrer, directora gerent de Granés Fundació; Roser Solà Morales de la Malla d’Idees; i Cristina Valls i Núria Pacheco de la Fundació Heka. A més a més, també hi ha hagut el testimoni de joves participants en l’estudi: Albert Jou, Fatima Touray i Mariam Aytouna.

L’estudi recull les experiències dels joves amb els diferents àmbits que afecten la seva trajectòria de vida. Per a realitzar-ho, es van tenir en compte tres eixos: incorporar la diversitat de joves amb una mirada inclusiva, contemplar l’especificitat d’una comarca com és la del Pla de l’Estany i conèixer l’oferta social i formativa adreçada a joves i les seves necessitats.

L’objectiu principal era tenir un coneixement més ajustat de la realitat de la gent jove i dels reptes i les oportunitats que ofereix el territori. Un estudi que pugui estar a disposició dels agents de la comarca que acompanyen els joves. Així ho apunta Laura Masferrer, directora gerent de Granés Fundació: “Estem convençuts de la necessitat de generar i promoure més i millor coneixement de la realitat social que ens envolta a partir de dades i de reflexió per tal de poder actuar i intervenir a partir d’evidències.”

Es tracta d’un estudi participatiu fet durant l’estiu del 2023 que va incloure la realització de diversos grups focals i entrevistes. Per una banda, hi van participar una trentena de joves d’entre 15 i 29 anys de la comarca. Es van buscar els perfils de joves que representessin la composició social i demogràfica que les dades assenyalen pel que fa a edat, gènere, origen, discapacitat o formació. Per altra banda, també es va comptar amb la participació de professionals que treballen amb joves i en serveis d’ocupació de la comarca. La Fundació Heka va seleccionar els joves participants, mentre que la Malla d’Idees va realitzar l’estudi.

El llibret recull les visions dels joves i professionals en quatre grans eixos: els condicionants de les trajectòries de vida de les persones, l’orientació en les etapes de transició, l’educació inclusiva i les connexions entre formació i treball. Alguns dels aspectes que s’han destacat són: la importància d’una orientació individualitzada en l’àmbit formatiu; una oferta en els estudis postobligatoris que no dona resposta a les necessitats dels nois i noies amb discapacitat; la dificultat d’accedir a activitats extraescolars per motius socioeconòmics; o el racisme que s’han trobat alguns joves en l’àmbit laboral i la recerca de feina.

Consulta el llibret en format PDF accessible

Creació d’un mapatge de projectes d’acompanyament

Més enllà de la radiografia, en el marc de l’estudi també s’ha creat un mapatge dels recursos i projectes d’acompanyament a joves que existeixen al Pla de l’Estany, tant d’entitats socials com serveis públics.

El mapatge inclou recursos d’àmbits diversos adreçats a joves amb i sense discapacitat. Es pot consultar a través del llibret que recull l’estudi, que inclou un codi QR que porta al mapatge.

El llibret

Aquest llibret és el quart número de la col·lecció Diàlegs Granés, que pretén ser un recurs de formació i sensibilització a un públic ampli, des de ciutadans que s’apropen per primera vegada a una temàtica a professionals els àmbits específics que s’hi tracten (de la salut, social o educatiu). Les anteriors publicacions són sobre esport inclusiu i dues d’elles es centren en la discapacitat intel·lectual i salut mental.

En el cas d’aquest quart número, Granés Fundació va veure la necessitat de generar aquest coneixement al voltant de tots els joves de la comarca a partir de la participació dels joves i els agents que hi treballen per detectar quins suports calen per reduir les desigualtats socials i millorar les oportunitats educatives dels joves amb i sense discapacitat de la comarca del Pla de l’Estany.